Mummolla oli kaikille tuliaisiksi hienot muistiinpanokirjat. Pöllöllekin. Aikuiset ja Tyttökulta toki hoksasivat mitä kaikkea kirjanen pitikään kynän lisäksi sisällään; erilaisia tarralappuja ja ihan sellaisen muistivihkosen. Ötökkätutkijalla ei vielä niin hirveästi niitä muistiinpanoja ollut ylös kirjattavaksi, joten muistivihkoon piirrettiin ja tarralappuja käytettiin piirustusten lisäkoristeluun. Siitä olikin jo kuva tuolla ensimmäisessä "jaksossa", miten muistikirjaa käytetään.
Niitä rakkaudenosoituksia saatiin Mummon kanssa monta päivässä, molemmilta muksuilta.
Yhtenä päivänä sain Tyttökullalta tällaisen viestin 💖, jonka talletin puhelinkotelooni.
Myöhemmin illalla Ötökkätutkija otti käsilaukkuni ja halusi tietää mitä siellä on ja niin me kävimme sen läpi - englanniksi ja suomeksi. Sen jälkeen kävimme vielä läpi puhelinkoteloni, mitä kaikkea se oikein pitää sisällään. Kun pääsimme tuohon yllä olevaan viestiin asti, oli homma selvä. Hetken aikaa pieni mies oli hiljaa lattialla omissa oloissaan, pyysi sitten siskoaan apuun, kuului supinaa ja - yhtä ylpeinä molemmat tulivat luokseni, Ötökkätutkija ojentaen mulle tämän 💖:
Yhtenä aamuna kuulin kun muksut taas supattivat jotain keskenään, terästin kuuloani ja kuulin kysymyksen "How can I say thank you in Mummo's language?" Ja Tyttökulta opetti Ötökkätutkijalle "Kiitos Mummo".
Niitä helpoimpia siinä sitten nojatuolissa pohdin, kun Tyttökulta kysyi mitä tein. Yritin kankealla englannilla selittää kunnes muistin, että onhan siinä kirjassa ohjeetkin. Näitä ohjeita ja hän sanoi ymmärtäneensä.
Kokeillaanko, kysyin 9 vee tytöltä. JOO! Tehtiin yksi yhdessä, toiseen hän jo muutaman numeron osasi päätellä paikalleen, seuraavan teki ihan itse ja sitten kävikin niin, että... kun sen piti olla minä joka opetan Tyttökultaa tekemään sudokuja, niin hän opetti minua 😂
Olin niin jumittunut siihen omaan ajatustapaani niiden tekemisessä, etten osannut ajatellakaan sillä tavalla kuin hän - ja se ajattelutapa oli loogisempaa kuin minun. Ehkä tytöstä tosiaan tulee insinööri tai rakennusmestari tai jotain muuta, missä tarvitaan vielä enemmän numeroita ja laskemista.
Jännitystä elämään. Muutakin kuin ne aamuyön varikset ja naapurin koirat ikkunan takana. Ennen naapurin auton kaasuttelua, kun lähti töihin.
Mukavaa luettavaa. Helpostihan sitä jumittuu tekemään asioita aina samalla tavalla ja sitten yllättyy, kun joku ajattelee toisin. Hyvä, että nyt sudokut sujuvat.
VastaaPoistaKiitos Olifantti :)
PoistaPyysin Mummoa ostamaan kauppareissulla Tytölle oman sudoku-lehden, jota saa sitten tehdä kun me ollaan jo kotona. Sovittiin, että ensin koulutehtävät ja sitten voi harjoitella sudokuja niiden jälkeen. Täytyykin kysyä, miten on mennyt, vai onko unohtunut koko juttu, kun koulu on taas alkanut :)
Sudokut on kivoja. Itsellä on niiden kanssa ”sekotekniikkaa” käyn läpi vaakaan, pystyyn ja ruudun sisällä. Sekoa siitä tekee sen, että jossain kohtaa meen sekaisin eli systemaattisuus puuttuu 🤭
VastaaPoistaMulla on samanlainen tekniikka, mutta Tyttö osaa ajatella lisäksi jotenkin niin, että "tuohon ei voi tulla se, eikä tuohon se, koska tuohon tulee se kun tuonne tulee se ja..." - hän siis osaa hahmottaa useamman ruudun yhtä aikaa, tavallaan kauempaa, vaikkei kaikkia numeroita vielä voikaan laittaa paikalleen. Hämmentävää.
PoistaLopetas Pöllö hyvä noiden loppukaneettien viskominen, mielelläänhän näitä selostuksia lukee!! Nuo tuollaiset loput.. ne kun ei kerro meidän muiden arvostuksesta mitään, usko nyt että ihan hauskaa on näiden parissa, ei tarvitse kestää.
VastaaPoistaIhanaa että sait sudokua opettaa, hetken, ja oppia, lopun aikaa.. ;D
Kieli pitkällä odotan lisää postauksia, sijaistan tunteeni sulle kun ei ole tullut matkailtua juurikaan... .
Lupaan yrittää lopettaa. Yritän muistaa, että kyllä teitä siellä on, vaikkei kukaan ehtisi mitään kirjoittaakaan :)
PoistaKyllä mä varmaan opin, olenhan mä oppinut muutakin: jos joku kysyy mihin mennään tai mitä tehdään tms. niin "ihan sama" ei ole mikään vastaus! Erehdyin kerran, ihan vain lenkillä kun piti valita risteyksessä suunta, sanomaan tuon "ihan sama" ja sain sellaisen ripityksen, etten ole enää sen jälkeen sitä sanonut vaan miettinyt vastauksen. Se on sitten eri asia, toteutuuko se vai, se jää kysyjän vastuulle ;)
Hih... tuli jotenkin mieleen, että kumpi se oli ensin; Muna vai kana?
VastaaPoistaKuka ketäkin opettaa - toinen toistaan vuoroon... kai.
Sudokut on kivaa lentokone puuhaa ja jäin nyt miettimään, että miten niitä voi tehdä eri tavoin???
Tosin ukkokultani tuppaa kyllä tekemään ihme pikkunumeroita reunoille, ruutujen kulmiin... minä pidän mielessäni vain "vaihtoehdot" ja kynäilen vasta "varmat" - sillai ne aina täyttyy oikein ja voi tehdä vaikka tussilla... äitini tekee taasen aina lyijykynällä, hih... mikäs se teidän eroava looginen juttu olikaan?
Muna opetti kanaa 😂
PoistaMinäkin käytän niitä pikkunumeroita joskus, kun ei millään meinaa ratketa.
Muuten teen yleensä ruutu kerrallaan/rivi kerrallaan. Tyttö osaa katsoa suurempaa kokonaisuutta, kahta tai tai kolmeakin ruutua yhtä aikaa. En osaa selittää sitä ( mikä jo kertonee jotain 😂), mutta hän näkee laajemmalti kuin kana. Tai siis Pöllö-tätinsä, olen ollut lapsillekin pienestä pitäen Pöllö 🦉