17 syyskuuta 2024

Palveluyritys nimeltä Posti

 Otsikossa mainittu palveluyritys alkaa olla jo melkoinen vitsi. Stanstakin siitä viime viikolla kirjoitti, ja siihen viitaten, sain chatbotilta tällaisen vastauksen, kun kysyin, voinko keskustella asiakaspalvelijan kanssa:

Mikäli haluat jutella ihmiskollegalleni tavoitat asiakaspalvelumme helpoiten Omaposti chatin kautta (ma-pe 8-18). OmaPosti on paras sovelluksena puhelimessa, mutta voit käyttää sitä myös netissä ilman asennuksia. Voit myös soittaa meille p. 0100 5577 (ma-pe 8-18, la 9-16, pvm/mpm, jonotus on maksullista).

Eli ilman OmaPostia ei ole mahdollista chat -keskusteluun ihmisasiakaspalvelijan kanssa. 🤷‍♂️
Jonotus palvelunumeroon kestää ja kestää ja maksaa. 
Ei siitä sen enempää, vaan jatkan palveluyrityksestä. Ja pyydän anteeksi, jos joku teistä on siellä töissä, vika ei varmastikaan ole sinun.

Ensin koomisempi tapaus:
Tein tilauksen yli viikko sitten, mutta OMA moka, en tiennyt, että tuote tulee Saksasta asti. Jälleen kerran se tuli sieltä Suomeen parissa päivässä, mutta nyt se on tehnyt Suomessa matkaa meille jo viikon. Ehkä se tänään tulee, onhan se sentään jo tuolla kaupungissa. Koomista tilanteessa on se, että seuranta on englanniksi, siitä tiedän, että se on aamupäivällä ollut kaupungissa (ja sormet ristissä siis toivon, että pieni kirjeen muotoinen paketti mahtui Postin autoon). Käänsin kuitenkin sivun suomeksi ja hups: kaupungin kohdalla lukeekin POIS 😂
Vai ollaankohan sitä poistamassa kartalta? 
(Laiskiainen, aikaista niitä lentolippuja kaiken varalta 😉😉😉)

Mutta sitten se varsinainen palvelu 😡
Mursu teki tilauksen perjantaina, ei mikään kallis tavara. Toimitus tuohon meidän lähikauppaan, 400 m:n päähän. Lähes saman tien tuli kuittaus, että tavara on laitettu tulemaan, nopeaa toimintaa. 
Eiliseen tekstiviestiin asti kaikki sujui ripeästi ja nopeasti, mutta sitten: paketti oli vietti SADAN KILOMETRIN PÄÄHÄN toiseen kuntaan. 
Edulliseen tuotteen ostaminen olisi tullut turhan kalliiksi, jos sen noutamiseksi olisi pitänyt ajaa yhteensä 200 km! 

Onneksi tavarantoimittaja otti asian hoitaakseen, ihmetteli kovasti miten tuote on voitu toimittaa niin kauas, kun osoite on oikein ja kyseessä on asiamiesposti, ei mikään lokeroautomaatti. Tilan puutteesta ei varmastikaan ole ollut kyse.

Ja kyllä, virheitä sattuu, niitä sattui minullekin kun olin töissä, mutta mutta.... Olisiko tämän kyseisen palveluyrityksen jo aika lakata automatisoimasta toimintoja ja vähentämästä väkeä. Että jos ihan oikeat ihmiset tekisivät työt.

Ugh olen avautunut. Ja nauran jo, kyllä kai ne tavarat joskus tulevat. Kuvia ette niistä valitettavasti tällä kertaa saa 👙😉😂

Edit: 
Chat oli jäänyt auki siksi aikaa kun kirjoitin tätä. Botti oli sitkeä. Kysyi "oletko vielä täällä" ja antoi vielä 27 sek aikaa. MInuun meni pikku... ja vastasin, että miksi olisin, kun en saa keskustella ihmisen kanssa. Sain jälleen vastaukseksi tuon yllä olevan OmaPosti -blaa blaa blaa....
Että sellaista asiakaspalvelua.
Jos joku tietää tai löytää JONKUN muun chatin Postin sivuilta, niin kerrothan? 

Jouluna on kolmevuotissynttärit - ei ole vieläkään kukaan soittanut siitä paketista jonka perään kyselin ja jonka selvittelystä luvattiin soittaa 😄😄

15 kommenttia:

  1. Harmi, että sinulle sattunut Postin kanssa useampi moka. Minulla ei pahemmin ole valittamista Postista, kerran on lähettämäni paketti mystisesti kadonnut, mutta Postista soitettiin moneen kertaan ja päivitettiin tilannetta ja lopulta paketin sisältö korvattiin rahallisesti, kun sitä ei mistään löytynyt. Ja käytän Postin pakettipalveluja todella usein.. Omaposti kannattaa ottaa käyttöön, siellä voi seurata pakettejaan kätevästi yhdellä sivulla, käyttää chattia, vaihtaa paperiposti sähköiseen ja lukea siellä, ym.

    VastaaPoista
    Vastaukset

    1. Kiitos kommentistasi tintti 🤗
      Tuo minun paketti meni lopulta perille - mutta vasta joulun jälkeen, kun se oli jo myöhäistä. Olin lähettänyt sen ajoissa, jotta olisi pitänyt ehtiä jouluksi ja paketin saaja odotti sitä turhaan. Harmitti sekä häntä että minua. Ja tuo, ettei luvattua soittoa ole koskaan tullut. No, ehkä hän oli kiireapulainen ja työsuhde ehti loppua ennen kuin asia selvisi.
      OmaPosti oli käytössä jonkun aikaa kun muutettiin tänne maalle, mutta minusta se ei ainakaan silloin ollut kovinkaan käyttäjäystävällinen (n. 5 vuotta sitten), ehkä se on kehittynyt siitä? Laskut on kahta lukuun ottamatta e-laskuja ja nuo kaksikin on nyt tänä kesänä saatu vihdoin laskuttajan toimesta sähköpostilaskuiksi. Muuta postia ei juuri tulekaan mainosten lisäksi 😂

      Ja tänään odottamani paketti tuli perille ja oli juuri sitä mitä pitikin. Nauratti vain tuo kääntäjän käännös kaupungin nimestä.

      Mukavaa syysviikon jatkoa 🌞

      Poista
  2. Minä en juurikaan tilaa mitään mistään. Se vähä mitä olen tilannut netistä on päätynyt vähän huonosti. Kerran kun tilasin nukketaloon "keittiönkalusteita" niin tilauksen saapuminen kesti monta kuukautta ja lopulta kävi niin että pankkikorttiani käytettiin väärin juuri kyseisen firman toimesta. Pankki sen selvitti ja korttini kuoletettiin. Eikä tullut varsinaisesti kalusteita vaan pelkkä pieni lipasto :-).
    Kari tilaa paljon kaikkea ja ihan hyvin on tähän asti mennyt. Kop, kop :-).
    Ja postin kulku on nyt mitä on. Onneksi ei enää posti ole niin tärkeä kun laskutkin on sähköisiä ja kortit ja kirjeet tosi harvinaista herkkua.
    Toivottavasti kolmen vuoden takaisessa paketissa ei ollut mitään syötävää :-))).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, tuo on ollut kyllä inhottava tilanne ja ei tosiaankaan houkuttele käyttämään nettikauppoja, ymmärrän.
      Meillä kyllä käytetään - noista postiharmeista huolimatta - usein nettikauppoja, koska postikulut tulee kuitenkin edullisemmaksi kuin lähteä kaupasta hakemaan esim. muutamaa kerää lankaa. Ja kun ne tosiaan tulee sitten tuohon muutaman sadan metrin päähän, saa samalla kun hakee maidot ja leivät.
      Kotimaisia kauppoja pääasiassa käytetään, vaikka eihän niistäkään aina varmaksi voi tietää, mihin luottaa.

      Paketissa ei onneksi ollut syötävää, olipa kuitenkin paketti, jonka saaja olisi halunnut saada jouluksi, joutui odottamaan sisällön käyttöä nuorten kanssa pääsiäiseen asti, kun tulivat seuraavan kerran käymään kotona.

      Poista
  3. Hyvä, että teit botille jäynän vielä lopuksi ;D Ainakin omaa mieltä kevensi ja jutun lukijaakin ;D
    Olisi niin kiva, kun kaikki toimisi, kun ei vaikuta edes monimutkaiselta alun alkaen. Sitten, kun homma menee pieleen, niin ärsyttää totta tosiaan! Joskus paketit tulevat niin nopeasti, että hyvä että ehtii selkänsä kääntää tilauslomakkeelle.
    Minua ihmetyttää se, että tilauksen jälkeen lähettäjä jakaa tilauksen useampaan erään (reilun määrän takia kai). Sitten kaikki paketit tulevat eri päivinä... Sekin vaikuttaa ihan silkalta säästöltä, vai mitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sartsa 😄
      Oman asiakaspalvelutaustani takia yritän käyttäytyä ystävällisesti enkä helposti vedä hernettä nenään, mutta jostain syystä nykyinen maalaisjärjen käyttämättömyys saa vereni kiehumaan.
      Palautteen yritän aina antaa rakentavasti, mutta jos joudun samasta asiasta huomauttamaan useamman kerran, niin... En varmasti ole aina?
      Yliopiston Apteekin kautta meni palaute kyllä kerralla perille, siltä ainakin tuntuu: Mursun puh.liittymä on minun nimellä ja siihen tuli viime talvena ja keväänä silloin tällöin viestejä, että lääkkeet voi noutaa sieltä ja sieltä, Hgistä. Käskin soittaa apteekkiin, mutta Mursu vaan poisti viestit. Minua ne ärsytti ja kerran otin ja laitoin yleisen palautteen, että voisitteko muistuttaa teiltä tuotteita ja lääkkeitä tilaavia asiakkaitanne tarkistamaan puhelinnumeronsa, ettei viestejä lähetettäisi vääriin numeroihin ja taisin laittaa Mursun puh.nron johon viestejä tulee. Siihen loppui viestit 👍😀
      Tuo tilauksen jakaminen useampaan erään - en oikein keksi muuta syytä kuin, että lähettäjällä ei ole riittävän isoja pakkauksia, joihin pakata koko tilaus? Isot laatikot maksavat enemmän, mutta monen pienen laatikon lähettäminen maksaa enemmän - onkohan kukaan oikeasti laskenut kumpi tulee loppujen lopuksi halvemmaksi?
      No, ei liene meidän ongelma, muuten kuin ees taas kulkemalla useampaa pakettia noutaessa. Eli ei säästöä ainakaan meille.

      Poista
  4. Posti on minulle kirosana.
    Olen lähettänyt paljon postissa blogiystävilleni atc-kortteja, ja usein kirjeet ovat postin toimesta teipattuja ja avattuja, vaikka itse laitan kuoret niin, ettei varmasti aukea itsestään. Tuo, että postit häviää, on aivan normijuttu. Minun kaverini sai ilmoituksen paketin saapumisesta kaksi päivää sen jälkeen kun paketti tuli jo minulle takaisin. On kyllä tehotonta ja palautteen antaminen ihan mahdotonta. Hinnat kyllä vaan nousee, vaikka palvelu on täysi nolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos enkulin käsityöt kommentistasi 💗
      Siis Suomessa on avattu ja teipattu kirjeesi?? Uskomatonta!
      Ymmärsin ennen Brexitiä, että Siskorakkaan lähettämä paketti oli täynnä reikiä, kun paketissa oli kuivausrumpuun laitettavia tuoksuliinoja ja ne tuoksuivat paketin läpi - aika voimas tuoksu. Oli varmaan herättänyt ihmetystä.
      Mutta että sinun kirjeesi avataan täällä Postin toimesta - en voi käsittää!
      Meillä on asiamiesposti kyläkaupassa ja Mursu sai ilmoituksen saapuneesta paketista. Mentiin hakemaan. Paketti oli jostain postimyyntifirmasta....Ei ollut Mursun - vastaanottaja oli joku naishlö pääkaupunkiseudulta 😲 - reilun 100 km:n päässä meidän pienestä maalaiskylästä. Kauppias soitti postiin ja siellä vielä yrittivät ämpyillä vastaan, kun kauppias sanoi, että tää paketti on väärässä paikassa!
      Ja tosiaan hinnat vaan nousee - nyt on jo Äidin kanssa todettu, että on sama käydä kerran vuodessa Siskorakkaan luona Briteissä viemässä synttäri- ja joululahjat koko perheelle itse, kuin lähetellä paketteja. Täällä varmaan kohta sama juttu (eläkeläislippu maksaa saman verran kuin paketin lähettäminen toiselle puolella maata..)

      Poista
  5. Aamen.
    Saas nähdä: tein eilen erittäin poikkeuksellisesti postimyyntitilauksen. Pelottaa valmiiksi! Lupaan kertoa sitten aikanaan, päättyy se hyvin, huonosti tai hyvin huonosti. Apua!?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pidän peukkuja 👍👍
      Onhan niitä hyviäkin kokemuksia - ei ihan kaikki paketit meillekään koko maata kierrä, joka toinen vaan 😜😜

      Poista
    2. Tilaamani paketti tuli perille, mutta jouduin vähän sompailemaan, koska viimeinen noutopäivä oli se, jolloin palasin vasta yöllä Rovaniemeltä Omaan Kotiin. Onneksi on kivoja ystäviä ja yksi heistä kävi noutamassa paketin ja toimitti sen viikonloppuna minulle. Hih, pihistelen enkä ole avannut sitä vielä....... 😲

      Poista
    3. Ystävät ovat kullanarvoisia niin pienissä kuin isoissakin asioissa!
      Rahallahan olisit toki saanut pidennettyä säilytysaikaa Postissa; rahalla saa ja hevosella pääsee...
      Paketissa on jotain kivaa selvästikin 😄 - ilahduttaa mieltä, niin kuin paketit aina.

      Poista
  6. Mun lapsuuden perheestä 4/7 on työskennellyt postissa. Eräs jopa yli 40v, joten enempi tai vähempi on voinut seurata sitä alamäkeä. Minä olen yksi noista neljästä, tosin olin vain 3 jouluna joulukorttilajittelussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Isäni oli useamman kymmenen vuotta töissä Postin autokorjaamolla ja isäpuolenikin on ollut Postissa töissä. Kaiken lisäksi heillä on sama etunimi 😅 Äidin mentyä naimisiin isäpuoleni kanssa "Postimies soittaa aina kahdesti" sai ihan uuden merkityksen 🥰

      Teidän kaikkien aikana Posti toimi vielä niin kuin pitikin.
      Posti ja YLE, siinä kaksi turhaketta. Ylen toimintaan paloi käämi tänään 🤦😝

      Poista
    2. Mä oon vielä ihan tyytyväinen Yleen 😀. P.s. Otan riskin ja jätän lentoliput ennalleen 🙃

      Poista

Mukava kun tulit vierailulle Pöllönkulmalle.
Jätäthän viestin käynnistäsi - tulisin mielelläni vastavierailulle :)